ACI TABLO: GEÇİM KRİZİ İNTİHARA GÖTÜRÜYOR!
YOKSULLUK ÖLÜME SÜRÜKLÜYOR!
Uzmanlar, yaşlı yurttaşlarda artan yoksulluk, geçim sıkıntısı ve sosyal güvencesizliğin intihar
vakalarını artırdığına dikkati çekiyor.
Derinleşen ekonomik kriz ve hayat pahalılığı, yaş almış vatandaşların ve emeklilerin yaşam
koşullarını her geçen gün daha da ağırlaştırıyor. Açlık sınırının altında kalan emekli aylıkları
nedeniyle milyonlarca yurttaş emeklilik döneminde yeniden çalışmak zorunda kalıyor.
Uzmanlar, yaşlı yurttaşlarda artan yoksulluk, geçim sıkıntısı ve güvencesizlik nedeniyle
intihar vakalarının da artış gösterdiğini vurgularken, CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş
Karasu, son 15 yılda 60 yaş ve üzerindeki 8 bin 647 vatandaşın hayatına son verdiğine dikkat
çekerek, konuyu Meclis gündemine de taşıdı.
Yıllarca çalışıp, ülkenin kalkınması ve gelişmesi için emek vermiş yurttaşlar, emeklilik
dönemlerinde dinlenmek yerine yeniden iş aramak zorunda kalıyor. Türkiye İş Kurumu’nun
(İŞKUR) Şubat 2026 verilerine göre, kuruma kayıtlı işsiz sayısı bir yılda yüzde 14,5 artarak 2
milyon 455 bin 884’e ulaştı. Aynı dönemde 60 yaş ve üzeri işsiz sayısı da 31 bin 51’den 36
bin 467’ye çıkarak yaklaşık yüzde 17 arttı.
CHP Genel Başkan Yardımcısı Karasu, bu tabloyu Meclis gündemine taşıyarak, Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın yanıtlaması talebiyle soru önergesi hazırladı. Emeklilerin
geçinemediği için yeniden iş aradığını belirten Karasu, “Türkiye’de 17 milyon emekli bugün
çok zor günler yaşıyor. Yıllarca çalışarak bu ülkeye değer katan insanlar, ömürlerinin bu
döneminde torunlarına vakit ayırabilecekleri, huzur ve güven içinde hak ettikleri onurlu
yaşamı sürdürmeleri gerekirken ağır bir geçim mücadelesi veriyor” diye konuştu.
8 bin 427 yaşlı yurttaş intihar etti
Karasu, ekonomik sıkıntıların ileri yaştaki yurttaşlar üzerindeki etkisinin yalnızca işgücü
piyasasıyla sınırlı olmadığını da belirtti. TÜİK verilerine göre, 2010–2024 yılları arasında 60
yaş ve üzerindeki 8 bin 427 yurttaş intihar ederek yaşamına son verdiğini kaydeden Karasu,
“Bu tablo, yıllarca çalışarak ülkenin yükünü sırtlayan emeklilerin nasıl bir yalnızlığa ve
çaresizliğe itildiğini açıkça gösteriyor. Yıllarca çalışarak bu ülkenin üretimine ve toplumsal
hayatına katkı sunmuş insanların; yaşamlarının bu döneminde huzur, güven, sağlık içinde
hayatlarını sürdürebilmeleri gerekirken yoksulluk, borç ve umutsuzlukla baş başa
bırakılmaları sosyal devlet anlayışıyla örtüşmez. İktidarın görevi, emeklileri yeniden çalışmak
zorunda bırakmak değil; onlara insan onuruna yakışır bir yaşam sağlayacak politikaları hayata
geçirmektir” dedi. Karasu, önergesinde yaşlı yurttaşlarda artan yoksulluk, geçim sıkıntısı ve
sosyal güvencesizlik ile intihar vakaları arasında bir ilişki olup olmadığına ilişkin Bakanlığın
herhangi bir araştırması bulunup bulunmadığının da açıklanmasını istedi.
“Emekli hakkı olanı istiyor”
Emeklilere zamsız olarak verilen bayram ikramiyesine de değinen Karasu, 2018’de ilk
verildiğinde 1000 lira olan bayram ikramiyesinin değerinin yıllar içinde büyük ölçüde
eridiğini belirterek, şunları söyledi:
“O günün asgari ücreti oranında verilse, ikramiye bugün yaklaşık 17 bin 400 lira olacaktı.
Ramazan fitresine göre hesaplansa 12 bin 720 lira olurdu. Ama bugün emekliye ‘müjde’ diye
maaşı erken ödemek anlatılıyor. 17 milyon emekliye, sadece 1000 lira artış verilseydi bu 17
milyar lira edecekti. Faize 2 trilyon 770 milyar lira ödeyen, vatandaşın geçmediği köprü ve
otoyollara 85 milyar lira veren bu iktidar, emekliye gelince ‘bütçede para yok’ diyor. Bu
yıllarca çalışmış emekliye saygısızlıktır. Bu ülkenin emeklisi sadaka istemiyor; yıllarca
ödediği primlerin karşılığını istiyor.”
Karasu, Cumhuriyet Halk Partisi iktidarında bayram ikramiyesinin, her bayramda bir asgari
ücret olacağını belirterek, “Hiçbir emeklimiz bayram geldiğinde torununa harçlık veremediği
için mahcup olmayacak” dedi.
